2012-11-16

Om det fria ordet

Jag skrev i ett inlägg om varför jag tror att Sverigedemokraterna tog plats i Riksdagen efter valet 2010. Som inläggets författare är jag såklart jävig, men jag kan inte ens i min vildaste fantasi förstå hur man kan tolka inläggets innehåll som rasistiskt, hatiskt eller olämpligt. Likväl är det nu borttaget från alla länkade SvD-sidor, efter några besök från admin.twingly.com.

Man måste vara bra inskränkt för att förvånas över att konspirationsteorierna frodas på nätforum. Man måste vara bra inskränkt för att inte förstå att folk känner sig tystade och censurerade av ett enigt etablissemang som sluter leden. Man måste vara bra inskränkt för att inte förstå hur samhället blir allt mer polariserat och varför ett förakt mot de etablerade politikerna och journalisterna breder ut sig. Man måste vara rejält verklighetsfrånvänd för att inte förstå hur hur falskt fraser som "vi gillar olika" klingar i mångas öron.
Johan Westerholm, SvD1, SvD2, SvD3, SvD4, SvD5, SvD6, SvD7, SvD8, SvD9, SvD10, SvD11, SvD12, SvD13, SvD14, SvD15, SvD16, SvD17,