2014-02-09

Lästips: Marika Formgren

Ja, jag vet, jag har varit hyperaktiv på bloggen idag och dessutom borde jag lägga mig. Men det får bli ett inlägg till.

Marika Formgren är en frilansande skribent som tidigare skrivit ledare. Som ledarskribent fick hon efter en tid "skrivförbud vad gäller integration, invandring, feminism, jämställdhet och familjefrågor", eftersom hon inte låg "i den liberala mittfåran". Hon valde därför en tid senare att att sluta.

Reflektera för ett ögonblick över begreppet "den liberala mittfåran". Vad som gissningsvis avsågs med detta är förvisso idéer som idag inlemmats i den svenska konsensuskulturen, men som åtminstone delvis är allt annat än liberala, utan har sitt ursprung långt ut på vänsterkanten. Idéer som en borgerlig ledarskribent idag alltså inte längre får ifrågasätta.

Efter att Formgren slutade som ledarskribent skrev hon en lysande artikel i Axess med rubriken "Sluta med propagandan" som jag rekommenderar alla att läsa. Formgren har även en blogg, som åtminstone jag tänker hålla ögonen på framöver.


Staffan Danielsson